Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Hvordan positionerer vi os i det pædagogiske arbejde

mariehønen

Positionering
Der arbejdes med at de pædagogiske positionerer fordyber, omsorgsgiver og flyver fordeler sig ift. børnene - og derved har forskellige roller og arbejdsopgaver i det pædagogiske arbejde. På den måde sikrer vi, at alle børn i løbet af dagen bliver set og vi kan give den bedste forudsætning i vuggestuen for trivsel og udvikling.

Hvad vil oplever i som forældre i praksis
Det pædagogiske personale siger: Kan vi tage snakken på et andet tidspunkt eller kan du gå til min kollega. Baggrunden vil være, at den medarbejder I henvender jer til, er fordyber med en gruppe børn og henviser til kollegaen som er flyver som er tilgængelig til en snak omkring jeres barn.

Hvad har vi brug for hjælp til fra forældre
kortere afleveringer og hentninger.
Vi oplever flere forældre har lyst til at blive og lege med deres børn inden turen går hjem, særligt på legepladsen. Vi er glade for I har lyst til at være her, men vi oplever desværre en del uro, når der er mange forældre.
De andre børn, som ikke er hentet, har brug for ro og en nærværende voksen.
Medarbejderne kan blive forstyrret i det pædagogiske arbejde når afhentningerne og afleveringerne bliver lange. Det vil gå ud over de børn, som ikke er hentet endnu og det vil vi gerne undgå.

Teorien bag positioneringen
Personalet organiseres ud fra følgende positioner:

Fordyberen

Er igangsætter af lege/aktiviteter og fordyber sig i længevarende leg/aktivitet med børnene, velvidende at dette er muligt, da andre voksne har fokus på børn, der er kan være triste/eller har brug for hjælp.

Omsorgsgiveren

Er opmærksomme på børn, der ser ud til ikke at være en del af børnefællesskaberne og hjælper børn ind i lege/fællesskaber. Stimulerer, igangsætter til leg og samspil børnene imellem med det formål at favne børn, der har brug for ekstra omsorg i forhold til at komme i samspil med andre børn.

Flyveren

Hjælper børnene med praktiske ting, hjælper med at løse konflikter og trøster børn. Kan også være i leg/samspil med børnene, men er opmærksom på at have overblikket og have øje for de børn, der har brug for hjælp.

logo